XYLON!

Nästan alla jag känner har praktiserat högtryck nån gång. Det är ett av de mest grundläggande, direkta och enkla uttrycken. Man kan göra det i sitt kök eller vardagsrum, oberoende av tekniska uppdateringar. Det kräver väldigt litet, överlever var och när som helst, stiger som luftbubblor från en levande sjöbotten.

Inte bara segt, enkelt och tufft. Högtryck har också en lång och sofistikerad historia. Xylon betyder trä på grekiska, ett material människor tidigt tog för att göra avtryck, böcker och massproduktion. Man kan se buddistiska kanoner i träsnitt i praktfulla triptyker från början av 100-talet i Kina, de visar oss såväl naturen, som artificiella landskap, arkitektur, idéer och livsstilar. På delikata träsnitt från Östasien kan vi se geishans frisyr med hårstrån i detalj och hur kejsarens sidendräkt faller. Högtryck är också är ett flitigt utnyttjat media i sociala och politiska sammanhang, som på Lu Xuns tid i 1930-talets Kina, mellankrigstiden i Europa, och bland hjärtat-sitter-till-vänster-folket i 1970-talets Sverige. Munakata, en av mina favoritkonstnärer vände sig till högtryck från måleriet när han blev nästan blind. Han kände sina konstverk då, och gav konsten (eller konsten gav honom) en annan dimension. Det påminner mig om en annan storhet i en annan epok på andra sidan globen, Beethoven, han såg sin musik när han blev döv.

Xylon är också namnet av en internationell förening som finns i tiotals länder och består av konstnärer som jobbar med högtryck. Den svenska sektionen har ett 50-tal konstnärer och etablerades redan under 1940-talet. Bland de konstnärer som ställer ut här är en stor del medlemmar i föreningen. Utställningen kommer att visas först på FullerstaBio konsthall (Huddinge konsthall), därefter på Konstfack och sen utvandra till Kina. Utställningen har organiserats på kort tid, och kommer under resans gång att modifieras till sitt innehåll. International triennal Xylon 14 planeras och kommer att hållas i Frankrike nästa år och visas i olika länder under 3 års tid.

Välkommen!

Chun Lee Wang Gurt, Konstnär
/organisatör/ordförande Xylon


Vernissagen lördag den 28/10 2006 kl 12-16
FullerstaBio Konsthall,
utställningstid 28/10- 12/11
Öppettid, onsdag 17 – 20, lör – sön 12-16
Norrängsvägen 1, ta pendeltåg till Huddinge station, gå ut till vänster, därefter 5 minuters promenad

Utställningstid i Konstfack, Seminariegatan 26/11-3/12,
Öppettid: mån – fre 9-16.00, lör – sön 12-16
LM Ericssons väg 14, Tunnelbana Telefonplan

deltagande konstnärer (som uppdateras hela tiden)i bokstavsordning:

Kristina Anshelm, Jordi Arkö, Lena Blohmé, Ole Drebold, Leif Elggren, Hans Eliasson, Urban Engström, Lars Eriksson, Cecilia Frisendahl, Joachim Grundmann, Kjell Hellström, Henning Lindahl, Göran Lagerberg, , Fredrik Lindqvist, Helena Mellin, Kristina Munklinde, Hjördis Tegsell, Mats Nielsen, P-O Larsson, Sven Rune Notanius, Bertil Olson, Göran Persson, Petter Pettersson, Marja Ruta, Olof Sandahl, AnnaSaga Thyselius, Chun Lee Wang Gurt, Ulla Wennberg, Anna Westin


Fredrik Lindqvist
Ulla Wenneberg